It’s all about focus

Wie gaat er wel eens zonder lijstje de supermarkt in? En wat gebeurt er dan? Je bent het eerste gangpad nog niet door of je loopt recht in de fuik van een dame die je verleidt met een nieuw merk jam. En voor je het weet ligt de pruimenconfiture in je mand. Bij de chips is het weer raak. Hier dringen ze ‘gezonde’ chips aan je op. Ondertussen graai je nog wat bonusgoed bij elkaar. En bij de kassa kom je erachter dat je brood en boter bent vergeten. Herkenbaar?

Valkuil voor ondernemers
Je denkt misschien wat heb ik aan jouw verhaal over de supermarkt? Dat is heel simpel. Als ondernemer stap je ook snel in dezelfde valkuil. Als je niet uitkijkt laat je klussen waar je echt waarde toevoegt, ondersneeuwen door toevalligheden. Natuurlijk vond ik het fijn toen iemand me vroeg voor uitdagende schrijfklussen. Toch heb ik nee gezegd. Ik ben mijn bedrijf nu eenmaal niet gestart om over asbest te schrijven. Dat kunnen anderen beter. Maar het was toch best lastig om echt nee te zeggen.

Lijstjes zijn niet heilig
Het tegenovergestelde is ook gebeurd. Ik heb twee opdrachten gedaan waarvan ik in eerste instantie dacht: past dit wel helemaal? Toch heb ik ze gedaan. Gelukkig! Daardoor kwam ik erachter dat ik wat voorzichtig ben begonnen en dat ik meer te bieden heb. Dus als ik me strikt aan mijn lijstje had gehouden had ik veel gemist. Je vraagt je nu waarschijnlijk af waarom ik die opdrachten heb aangenomen. Die vraag heb ik mezelf ook gesteld. Ik voelde dat ik iets kon betekenen voor deze klanten. Dat gaf dus onbewust de doorslag.

Ondernemen vraagt dus focus en geloof in je bedrijf. Laat je dat verpesten door twee pakken spritsen in de Bonus? Aan de andere kant vraagt ondernemen intuïtie. Laat je echt die vleesvervangers liggen als je toch al minder vlees wilde gaan eten?